Voor Karin van Ooi en haar collega’s betekent koffie op het werk een goede start van de dag. Ze vertelt over het belang van smakelijke koffie op kantoor en haar ervaringen met Van Duijnen als koffieleverancier. Karin is secretaresse bij Mazars en verantwoordelijk voor de interne diensten bij dit kantoor voor accountancy en fiscale dienstverlening. Sinds het pand in Breda is verbouwd en het Nieuwe Werken is geïntroduceerd is koffie bij Mazars ook in sociaal opzicht belangrijker geworden.
“In Breda werken we met 68 mensen maar het kantoor is eigenlijk een ontmoetingsplek voor iedereen. Er komen de hele dag door klanten en andere bezoekers langs. Die pakken zelf koffie, en blijven vaak even staan om te praten. We doen ook mee aan Seats2Meet (concept waarbij werkruimtes flexibel kunnen worden gebruikt voor verschillende doeleinden en bedrijven). Door de koffieautomaat komen zij makkelijk in contact met mensen van ons kantoor. Vervoerders en postbodes die zendingen komen afleveren weten inmiddels ook waar de koffieautomaat staat. Zij drinken bij ons altijd graag even een kop koffie. De koffiehoeken van Mazars zijn dus echt een sociale ontmoetingsplek.
De sfeer bij Mazars kun je zowel zakelijk als informeel noemen. We staan dicht bij de klant, waardoor we de ene keer wat zakelijker optreden als dat gewenst is, en soms juist weer wat informeler. We luisteren vooral naar wat de klant prettig vindt. Als collega’s onder elkaar gaan we informeel met elkaar om. Er wordt veel samengewerkt tussen de verschillende afdelingen.
“Onze koffiehoeken zijn echt een sociale ontmoetingsplek geworden”
Alle vestigingen van Mazars zijn voorzien van koffieautomaten van Van Duijnen. Hier in Breda staan er vier. Mijn collega Diane Roodenburg (facilitair manager bij Mazars) heeft de onderhandelingen gevoerd. Ze gaf aan dat Van Duijnen goed heeft meegedacht om tegemoet te komen aan de wensen van de gebruikers en om de koffievoorziening aan te passen aan de omgeving waarin de automaten worden gebruikt. Dat meedenken vinden we heel belangrijk. Zo wordt het ons zo gemakkelijk mogelijk gemaakt. We hebben trouwens op alle machines ons eigen logo staan. Daar krijgen we altijd veel reacties op. Het ziet er ook echt heel professioneel uit, de uitstraling is heel mooi.
“We krijgen altijd veel positieve reacties op de koffiemachines, die voorzien zijn van ons eigen logo”
Mazars Breda was ook pilotkantoor voor het proeven van de koffie en de bediening van de machine. Nu krijgen we eigenlijk alleen nog maar positieve berichten over de koffie. Van Duijnen heeft goed begrepen wat wij willen. Wij hebben ook samen naar de beste koffie gezocht en een koffieboon geselecteerd die zowel smakelijk is voor zwarte koffie als voor koffie met suiker en melk. Het bijvullen en dagelijks onderhoud van de machines doen we intern. Onze cateringmedewerkster heeft hier uitleg over gekregen door de mensen van Van Duijnen. Zij verzorgt de apparaten nu zelf. En als er een keer een storing is, bellen we meteen. Gelukkig komt de monteur van Van Duijnen altijd snel om het op te lossen. Want zonder koffie kan natuurlijk niet!
Een goede kop koffie is belangrijk. Onze medewerkers komen ’s morgens binnen, lopen naar een werkplek om hun spullen neer te leggen en gaan dan als eerste naar de koffieautomaat. Als de koffie niet goed is, dan heb je een hoop geklaag en gezeur. Maar sinds we die nieuwe apparaten hebben, horen we alleen maar positieve geluiden.
“Van Duijnen denkt echt goed met ons mee, dat vinden wij belangrijk bij de keuze van een koffieleverancier”
We hebben op alle verdiepingen een soort huiskamer. Dat is een open ruimte met een tafel met hoge stoelen en een klein keukentje, waar ook de koffiemachine staat. Er mag niet gegeten worden op de werkplekken, dus collega’s zitten daar regelmatig als ze iets willen eten. Ze pakken een kop koffie, zitten met z’n allen op de barkrukken en maken een praatje. Zelf drink ik graag cappuccino of Wiener Melange. Maar ook collega’s die liever een sterke espresso tappen, zijn heel tevreden over de smaak. En de mensen die bij ons langs komen roepen vaak: ‘O, mag ik even een kopje koffie pakken?’ Dan weet ik dat het smaakt. Ja, het klinkt misschien saai, maar we zijn gewoon heel erg tevreden. Over de kwaliteit van de koffie, de uitstraling van de automaten en de service van Van Duijnen.”