Op 19 april was op NPO3 een uitzending te zien van De Keuringsdienst van Waarde waarin ze ‘Single Origin Coffee’ onderzochten. De gemakkelijke conclusie was dat de term Single Origin op een koffie verpakking niet per definitie iets zegt over de kwaliteit van de koffie. Menig koffiekenner verbaasde zich niet over deze conclusie. De vermelding van één herkomstland op de verpakking zegt niet iets over het soort koffie, wie de koffie verbouwt heeft en soms zegt het zelfs heel weinig over hoe de koffie smaakt. Zie het als een wijn uit Frankrijk, veel mensen hebben er wel een soort van algemeen smaakidee bij maar het is niet gezegd dat er in Frankrijk hele mooie wijn geproduceerd kan worden die meer op een Riesling uit Duitsland lijkt.
Wil je weten wie precies jouw favoriete koffieboon met zorg heeft verbouwt en verwerkt dan kom je al snel bij specialistische koffiebranderijen die meer mogelijkheden hebben om kleine hoeveelheden te branden en verpakken. Het is nu eenmaal zo dat veel boeren te weinig koffie produceren om het hele jaar door een grotere industriële branderij van koffie te voorzien. Veel koffie wordt ook centraal verwerkt in een washing station (vaak eigendom van een coöperatie van boeren), koffie van een coöperatie kan wel door honderden verschillende boeren worden verwerkt, het is dan al helemaal niet te zeggen door welke boer die ene mooie koffieboon verbouwt is. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen, mooie koffiefarms die de massa zijn ontstegen en zelf bekend staan om hun fantastische bonen. Dattera uit Brazilie of Argote uit Colombia zijn mooie voorbeelden, zoek ze maar eens op het internet, fantastisch om het hele proces zo duidelijk te zien. Deze koffie’s kan je vergelijken met een mooie wijn van een specifiek chateaux.
Bij Van Duijnen vinden we de combinatie van constante smaak en eerlijke handel belangrijk. Onze koffiebranders zoeken in het gigantische aanbod van koffie naar de beste koffies, passend bij het Van Duijnen smaakprofiel. De koffieboeren en coöperaties worden gecontroleerd op hun juiste en eerlijke werkwijze door instanties als Max Havelaar en UTZ. Zo garanderen we een constante smaak en een eerlijke kop koffie!
Door: Jasper Overdevest, (interim) productmanager bij Van Duijnen Koffie, CEO van Nordkapp Coffee en product specialist van Beyers Koffie.