koffieboon

Jasper Overdevest over zijn liefde voor (en kennis van) koffie

Deel dit bericht

Jasper Overdevest over zijn liefde voor (en kennis van) koffie

Jasper Overdevest deelt graag zijn kennis over koffie. Hij geeft al zo’n tien jaar trainingen, ook aan medewerkers van Van Duijnen. Hoe is hij koffiespecialist geworden? En wat komt daar allemaal bij kijken? Het begint allemaal met liefde voor het product. En natuurlijk proeven, heel veel proeven.

Jasper heeft altijd met koffie gewerkt. “Ik had een bijbaantje in de horeca, achter de bar. Van de koffieleverancier kregen we een training van de toenmalige Nederlandse barista kampioen. Hij inspireerde me om verder te gaan. En zo ben ik zelf ook aan barista wedstrijden gaan deelnemen. Ik kwam in Den Haag terecht bij een bedrijf dat mobiele koffiebarretjes exploiteert op evenementen, bruiloften, beurzen en festivals. Daar heb ik geleerd om met heel veel verschillende koffies te werken.”

Nu werkt Jasper al zo’n tien jaar voor een grote koffiebranderij in België. Sinds vorig jaar heeft hij ook een eigen, kleine branderij in Utrecht, Nordkapp Coffee genaamd. Omdat hij het koffieproces graag zelf van A tot Z wil beheersen én omdat hij het heel leuk vindt, uit passie voor zijn vak.

“Tien jaar geleden kwam ik bij Beyers terecht. Ze zochten iemand om een horecakoffie te lanceren op de Nederlandse markt, vanuit kennis en liefde voor het product. Zo is het begonnen. De laatste jaren houd ik me bezig met allerlei aspecten van koffie, van trainingen tot productontwikkeling. Ik geef klanten koffie-technische ondersteuning op verschillende vlakken.”

Van Duijnen Koffie (Koffiebranderij)-209

Koffietrainingen

Van Duijnen Koffie werkt al jaren samen met Jasper Overdevest. “Van Duijnen steekt opvallend veel energie in de kennisontwikkeling van de medewerkers. Zij willen hun klanten vanuit hun kennis en passie voor koffie het beste advies geven. Dat is mooi om te zien. Ook de technische monteurs van Van Duijnen moeten de verschillen kennen tussen koffiebonen uit bijvoorbeeld Ethiopië, Brazilië, Colombia of Vietnam en tussen licht en donker gebrande bonen. Meedenken over goede koffie, in plaats van zo snel mogelijk een koffiemachine verkopen, daar is Van Duijnen heel goed in.”

“Van Duijnen steekt opvallend veel energie in de kennisontwikkeling van medewerkers. Dat is mooi om te zien”

De trainingen die Jasper geeft, vinden plaats bij Van Duijnen in Almere of in een speciaal trainingscentrum. Daar zit ook altijd een stuk theorie bij. “Het begint allemaal bij het zaadje van een koffiebes die aan een struik groeit ergens in tropische gebieden. Het is belangrijk om dat proces te snappen, want pas dan kun je goed onderscheid maken tussen de verschillende smaken. Van Duijnen gaat daar heel ver in, door veel verschillende koffies te proeven en alle smaken zelf te ervaren.”

Vakmanschap

Bij het woord vakmanschap denkt Jasper vooral aan de mensen die het product koffie goed begrijpen. Koffie blijft voedselwaar, dus je moet vooral blijven proeven en snappen wat de smaak van zo’n veranderend product bepaalt, zoals klimaat, oogst en brandingsproces.

“Er zijn wereldwijd enorm veel soorten koffiebonen te koop. Die kun je niet even in een week proeven. Het is net als met wijn. Er zijn tientallen landen, honderden regio’s en duizenden chateaus. Je hebt er een aantal jaar voor nodig om het verschil te herkennen. Ik leer nog elke dag bij.”

Jasper vertelt enthousiast verder: “Koffie is echt een seizoenproduct. Elke keer komen er weer nieuwe oogsten binnen. De afgelopen tijd waren er veel mooie ‘Kenia’s’. Een handelaar biedt dan bijvoorbeeld tien Kenia’s aan. Om daar een mooie koffie uit te kiezen, moet je ze allemaal proeven. Ik word er heel blij van als ik dan ineens een bijzondere koffie ontdek.” Een persoonlijke favoriet heeft Jasper niet. Zijn voorkeur gaat vaak wel uit naar Afrikaanse koffies, uit landen als Rwanda, Kenia en Ethiopië.

“Koffie is als wijn. Je hebt er een aantal jaar voor nodig om het verschil te herkennen”

Blijven ontwikkelen

Op de vraag hoe hij zelf zijn kennis van koffie op peil houdt, antwoordt hij: “Nieuwe mensen in het vak zijn vaak heel open, ze delen hun kennis, willen zich verder ontwikkelen en zien elkaar niet echt als concurrenten. Online is er dan ook veel informatie te vinden. En verder is het vooral veel blijven proeven, ook met anderen.”

Op duurzaamheid en verantwoord ondernemen heeft Jasper een duidelijke visie. “Ik hoop dat de waardeketen van koffie transparanter zal worden. Maar het is een ingewikkeld proces om inzichtelijk te krijgen wie wat verdient aan een kop koffie. De keten is lang en overal weer anders. Hoe meer je je erin verdiept, hoe complexer het wordt. Je kunt wel achterhalen wat een boer verdient, maar je moet het eigenlijk van de hele keten weten. Want het zal uiteindelijk moeten gaan om de juiste verdeling van het geld, dan om één iemand iets meer geven. Maar dat is niet makkelijk. Door de komst van sociale media zie je wel verbeteringen. Via Facebook kun je nu rechtstreeks contact hebben met een koffieboer in Vietnam of een coöperatie in Rwanda. Tien jaar geleden was dat ondenkbaar.”

Van Duijnen Koffie (Koffiebranderij)-99

Jasper hoopt ook dat boeren de kwaliteit van koffie zullen verbeteren. “De vraag naar koffie zal altijd groter blijven dan het aanbod, zeker nu landen als China in een razend tempo meer koffie gaan drinken. Door het huidige systeem is het lastig ze daarvan te overtuigen, ook omdat ze zelf nooit hun eigen koffie drinken of omdat ze niet snappen wat er daarna mee gebeurt. Ze zijn vooral bezig met zoveel mogelijk produceren tegen een zo laag mogelijke prijs. Maar als je je kunt onderscheiden in kwaliteit, kun je een betere prijs krijgen en een duurzamere positie in de handel. Daar heeft uiteindelijk iedereen baat bij.”

Deel dit bericht

Op de hoogte blijven?

Volg ons via Linkedin en meld je aan voor de nieuwsbrief.

LinkedIn

Meer zoals dit