Smaakvoorkeuren worden beïnvloed door trends die op hun beurt steeds weer veranderen. Lastig? Nee hoor, dat is juist een van de boeiende aspecten van ons vak. En die trends delen we graag met jou. Zodat je kunt inspelen op de koffiewensen van je medewerkers en relaties. Want als zij genieten van een perfecte koffie, dan heeft iedereen daar plezier van. Hier komen ze, vier belangrijke koffietrends in 2016:
TREND 1; Werknemers stellen steeds hogere eisen aan de kwaliteit van de koffie op het werk.*
Volgens de NESCAFÉ Koffiemonitor zijn de drie belangrijkste criteria hierbij:
- Smaak
- Geur
- Hoe de koffie eruitziet
“Doordat mensen thuis en buiten de deur steeds betere koffie gewend zijn, worden ze kritischer op smaak en beleving van koffie op het werk.”
– Laurent Willaerts, Nestlé Professional Nederland
TREND 2; De Nederlandse werknemer ontpopt zich tot een echte koffiekenner.*
De NESCAFÉ Koffiemonitor 2016 heeft werkend Nederland in vier verschillende typen koffiedrinkers ingedeeld:
De koffieconnaisseur
Dit is de grootste groep (33%). Het zijn dé koffiekenners die het liefst altijd vers gezette koffie drinken. Hij/zij haalt relatief vaker koffie voor collega’s en drinkt vooral zwarte koffie (lungo).
De koffietradista
Dit gewoontedier drinkt koffie het liefst altijd op dezelfde manier, op vaste tijdstippen, in dezelfde mok.
De koffiekameleon
Deze koffiedrinker drinkt alle koffiesoorten, merken en smaken. De koffiekameleon drinkt de hele dag en avond koffie of cappuccino, zolang het maar lekker smaakt.
De koffiesommelier
Dit is een echte fijnproever voor wie de blend en het koffiemerk het meest van belang zijn. Net als de koffieconnaisseur kijkt de koffiesommelier veruit het meest uit naar dat eerste kopje koffie van de dag (een pittige espresso).
Herken je jezelf in een van deze types? Of je collega’s?
TREND 3; Zwarte koffie (nog steeds) het populairst
Ondanks het groeiend aantal soorten en smaken koffie blijft zwarte koffie op het werk het meest populair. De latte macchiato wordt binnen bedrijven nog relatief weinig aangeboden (25%), maar begint steeds meer standaard te worden. Er is een groeiende behoeft naar meer smaakvariatie, en daar spelen bedrijven met de latte macchiato goed op in.
TREND 4; Bonenmachines in opmars (ten koste van Fresh brew)**
Voor de lekkerste koffie op het werk kun je – ook bij Van Duijnen Koffie – kiezen uit drie verschillende zettechnieken.
Espresso (vers gemalen bonen bij elke kop)
Fresh brew (vers gezette filterkoffie)
Instant (vriesdroogkoffie)
De espressomachines met versgemalen bonen zijn bij steeds meer bedrijven favoriet. Toch zien wij ook klanten met een voorkeur voor een van de andere zetsystemen (fresh brew en instant koffie).
Maar dat de espressomachines en espressokoffie populair zijn, dat blijkt wel uit dit verhaal van Interxion (Europees leverancier van datacenterdiensten).
*Bron: Nescafé Koffiemonitor 2016
** Bron: European Vending Association (juli 2016)
Hoe kies je de juiste koffievoorziening voor jouw bedrijf?
Welk zetsysteem, welke koffiemachine en hoeveel smaakvariaties het beste bij jouw bedrijf passen, is afhankelijk van veel factoren. Hoe lang mag het zetten van een kop koffie duren? Welke smaakbeleving is gewenst? Wat mag het kosten? Maar ook: hoe zorg je ervoor dat de koffievoorziening past bij de koffiecultuur van jouw bedrijf? Van Duijnen Koffie helpt je graag om de juiste keuze te maken. Zodat jouw medewerkers voortaan elke ochtend glimlachend aan hun verse koffie nippen. En onze missie is geslaagd. Meer informatie over koffie, lees je op de www.koffie.favos.nl.