Dé koffietrend van 2022; meeting op kantoor, mét goede koffie!
Werk jij ook het grootste deel van de week thuis? Door de pandemie is thuiswerken het nieuwe normaal geworden. En daardoor beseffen we steeds meer wat een werkomgeving vooral betekent: ontmoeten. Een toevallige ontmoeting met een collega tijdens een koffiepauze kan net dat tikkeltje inspiratie geven, waarvan je niet wist dat je het nodig had voor je volgende grote idee. En precies die ontmoeting mis je wanneer je de hele dag aan je eigen keukentafel zit te werken.
Toch wordt het thuiswerken door veel medewerkers als positief ervaren. Daarom willen veel bedrijven en organisaties het thuiswerken in de toekomst (gedeeltelijk) behouden. Dat betekent dat mensen vooral naar hun werk zullen komen om collega’s te ontmoeten, te overleggen en om onder de mensen te zijn. Veel bedrijven en organisaties bereiden zich op dit moment voor op deze toekomst door meer ontmoetingsruimtes en koffietuinen te realiseren.
En vooral die koffietuin – of koffiecorner, kantine, hoe je het ook noemt – wordt steeds belangrijker. Want sparren en brainstormen met je collega’s is toch veel fijner met een heerlijke kop koffie of thee binnen handbereik? Uit onderzoek blijkt zelfs dat geur- en smaakbeleving eraan bijdraagt dat je je lekkerder voelt op je werkplek. En er gaat niks boven de geur van verse koffie.
Medewerkers willen de koffie op kantoor hetzelfde als thuis
Net als in hippe koffietentjes is ook op kantoor de tijd van ‘met suiker en melk’ voorbij. Door het vele thuiswerken tijdens de pandemie, zijn veel medewerkers zich veel meer gaan verdiepen in koffie. Ze zijn thuis andere koffie gaan drinken, weten meer over de herkomst, kiezen voor duurzamere koffie of willen een bepaalde topping zoals plantaardige melk. We willen ook als we aan het werk zijn een latte macchiato of een flat white bereid met verse melk drinken. En we willen op het werk dezelfde keuzes kunnen maken als thuis. Drink je thuis het liefst je cappuccino met havermelk en Fairtrade gecertificeerde koffie? Waarom niet ook op het werk? De trends die in de horeca al geruime tijd gelden, breken nu ook door op kantoor. Een goede zaak, als je het ons vraagt!
Duurzamer koffie drinken
Steeds meer mensen houden zich bezig met maatschappelijk betrokkenheid. Zo is de klimaatverandering een actueel onderwerp waar we niet meer omheen kunnen. Wereldwijd hebben we te maken met natuurrampen. Zo is er ook sprake van meer droogte en extreme regenval. Dit heeft tot gevolg dat een groot gedeelte van de koffieoogst dreigt te mislukken. Uiteindelijk zorgt dit weer voor een steeds hogere koffieprijs. Maar ook op een andere manier willen we vaker duurzamer leven. Zo willen we weten wat de oorsprong is van onze producten. Uit welk land komt de koffie, is deze wel duurzaam geproduceerd, onder welke arbeidsomstandigheden, welke certificaten heeft de koffie? Wij zijn als koffieleverancier ook actief bezig met duurzaamheid. En kijken wij veel verder dan alleen de koffie. Lees meer hierover in ons MVO beleid.
Plantaardige melk in je koffie
Sinds 2019 is de trend van plantaardige melk echt zichtbaar. Consumenten drinken thuis en in de horeca steeds vaker plantaardige melk en er zijn inmiddels meerdere varianten en merken op de markt. Ook voor de koffie willen we een vegan oplossing. Deze trend wordt nu ook doorgezet naar kantoor. Maar een vegan oplossing op kantoor is nog niet heel erg gebruikelijk. Lees hier het artikel over de vegan koffiecorner.