Samen impact maken van Duijnen Blog MVO-jaarverslag 2022

Samen impact maken

Deel dit bericht

Samen impact maken

Het is alweer even geleden, 2022 ligt allang weer achter ons en met nog een paar maanden te gaan is 2023 ook alweer een feit. Desondanks willen we jullie het MVO-jaarverslag 2022 van Van Duijnen niet onthouden!

Niet in een saai rapport, maar een lekkere leesbare krant, en die je hieronder kunt downloaden en via je scherm te kunnen lezen (scheelt weer papier!).

Waar 2021 grotendeels in het teken stond van alle uitdagingen rondom  COVID, was 2022 een jaar met meerdere gezichten.

De eerste drie maanden van 2022 hadden we nog met strenge coronamaatregelen te maken. Daar bovenop kwam de oorlog in Oekraïne, die naast verschrikkelijk menselijk leed ook gevolgen had voor de  wereldeconomie. Er ontstond een tekort aan grondstoffen en de marktprijzen voor producten stegen.

In de tweede helft van 2022 zagen we gelukkig wel dat het vertrouwen in de markt stabiliseerde. Langzaamaan klommen we terug naar hoe het was voor COVID. Dat gaf ons het vertrouwen om onze doelen voor 2022 te behouden, hoe uitdagend deze ook waren. (Spoiler alert!) Onze doelstellingen voor 2022 hebben we niet allemaal gehaald. Toch hebben we onszelf overtroffen in wat we met elkaar bereikt hebben. En daar zijn we trots op!

Impact maken met onze producten

Net als in 2021 was ook in 2022 ons belangrijkste doel: impact te maken. In 2021 lag onze focus hierbij op product gerelateerde onderwerpen. In 2022 is die focus voor een deel verlegd naar de interne organisatie, omdat we ook daar verbetermogelijkheden zagen.

Wat betreft onze producten zijn we nog steeds in gesprek met onze  toppingsleveranciers, voor het verbeteren van de verpakkingen. Dit project liep helaas vertraging op vanwege verhuizingen van onze leverancier. Maar wij zijn blij te melden dat wij tot de pilotgroep behoren die  vanaf het derde kwartaal van 2023 mag gaan testen met recyclebare verpakkingen.

Ook hebben we afgelopen jaar elf nieuwe klanten gemotiveerd om koffiedik circulair te verwerken. Naast deze directe bijdrage hebben we ook bij partijen die geen klant van ons zijn het bewustzijn vergroot door onze communicatie.

Interne ontwikkelingen

In onze interne organisatie zijn er veel (kleine) ontwikkelingen die samen grote impact maken. Zo zijn we nog meer afval gaan scheiden, is het printergebruik met meer dan de helft afgenomen, zijn alle lampen vervangen door ledverlichting en wordt onze bedrijfskleding sinds afgelopen jaar gemaakt van gerecycled, circulair materiaal. We hebben zonnepanelen aangeschaft die dit jaar zijn geïnstalleerd en we hebben het aantal laadpalen voor elektrische voertuigen meer dan verdubbeld. Daarbij is de medewerkersscore voor een duurzame rijstijl gestegen van een 7 naar een 7,41.

Nog meer goed nieuws: We hebben onze samenwerking met het Gula Gula Foodforest Program voor vijf jaar verlengd. Zo willen we niet alleen hier impact maken, maar ook in gebieden waar het hard nodig is.

Wij wensen je veel leesplezier met ons MVO-jaarverslag 2022 – met een lekkere kop koffie erbij leest het nog beter – en wij nodigen jullie uit om ook in de resterende maanden van 2023 samen met ons op zoek te gaan naar mogelijkheden om samen verantwoord en duurzaam te ondernemen.

Met vriendelijke groet,
Paul Kragter – Directeur Van Duijnen

Deel dit bericht

Op de hoogte blijven?

Volg ons via Linkedin en meld je aan voor de nieuwsbrief.

LinkedIn

Meer zoals dit

Vegan producten
Koffienieuws

Vegan alternatieven

Steeds meer mensen kiezen voor plantaardige alternatieven voor melk, om diverse redenen zoals gezondheid, klimaatimpact…